مکتب امام حسین(علیه السلام)
مدرسه امام حسین(علیه السلام) در بردارنده مفاهیم آموزنده‌ای است؛ از جمله یکی از عالی‌ترین درس‌های حسینی بحث ظلم ستیزی است. مراسم پیاده روی اربعین یک مراسم مذهبی مسالمت‌آمیز است که برای ابراز محبت به امام حسین(علیه السلام) و انزجار از ظلم و ظالمان برگزار می‌شود امام حسین(علیه السلام)  در کربلا خطاب به یاران‌شان فرمودند: «ألا ترون أَنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بِهِ، وأنَّ الباطِلَ لَا یَتَناهى عَنهُ لِیرِغَبُ المُؤْمِنُ فِی لِقاءِ اللهِ مُحِقا فَإِنِّی لا أرى المَوتَ إِلَّا سَعادَة ، والحَیاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا برما»(مقتل مقرم، ص۲۳۱) مگر نمی‌بینید که بر پایه حق رفتار نمی‌شود و از باطل دوری نمی‌گردد؟ حقا که مؤمن باید در این شرایط به دیدار خداوند راغب باشد که به‌نظر من باید شهادت را به‌جای مرگ طبیعی برگزید، نه زندگی با ستمگران را که مایه رنج است.
 
همچنین هنگامی که اباعبدالله(علیه السلام) در محاصره کامل سپاه یزید قرار گرفتند و سرنوشت حیات و بقای ظاهری ایشان در گرو تسلیم شدن یا امتناع از بیعت با یزید قرار گرفت ایشان با کلمات تاریخی و سخنان جاودانشان آزادگی و ظلم ستیزی خود را اعلام می‌کنند: «لا والله، لا أعطیهم یبدى إعطاء الدلیل و لا أفِرُّ فِرار»(العبید قرشی، ج۳، ص۱۹۴) نه به خدا سوگند به دست خود و ذلیلانه خودم را به شما نخواهم سپرد و همچون بندگان بی‌اختیار فرار نمی‌کنم زائری که پرچم یا حسین(علیه السلام)در دست دارد و به‌سوی میعادگاه حسینی حرکت می‌کند هنجارهای ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان در او نهادینه می‌شود. در واقع، احیای شعائر حسینی نشان دهنده مودت و محبت نسبت به امام و ادای حق ایشان و موجب زنده شدن نام و یاد و اهداف امام حسین(علیه السلام) عالم است. / انسیه ربیعی
 
راهی که باز شد
در زمانی نه چندان دور به مخیله کسی نمی‌گنجید که صدام سقوط کند و مردم عرض چند ساعت خود را به عتبات و مشایه رسانیده و با خیالی آسوده به زیارت و راهپیمایی اربعین بپردازند. این آسوده خاطری و امکاناتی که فراهم شده نتیجه تلاش‌های طاقت فرسا و تدبیر مردی بنام حاج قاسم و یارانش است که در این مجال کوتاه به گوشه ای از این اقدامات و مجاهدت‌ها پرداخته خواهد شد.
 
سیاست رژیم بعثی عراق از رونق انداختن و تخریب تدریجی حرم‌های مطهر بود، به‌همین سبب موانع فراوانی بر سر راه زائران و مجاوران قرار داد پیاده روی و زیارت اربعین را ممنوع کرد و جزای انجام آن‌را گلوله و مرگ معین کرد. پس از سقوط صدام حرم‌ها در حال خراب شدن فرش‌ها غبار گرفته اطراف حرم‌ها مملو از آشغال ضایعات درب حرم‌ها به ندرت چه رسد به اقامه نماز جماعت و مناسبت‌های مذهبی و... شد تا باز پیوند دو ملت در چنین فضایی حاج قاسم به واسطه مسئولیتش جزء اولین کسانی بود که به عتبات مشرف، گردید او این وضع اسف‌بار را می‌دید و به شدت غصه می‌خورد درافق دید او عتبات باید به پایگاه تمدن نوین اسلامی تبدیل گردد. لازمه تحقق چنین راهبردی ابتدا پیوند دو ملت ایران و عراق بود که به واسطه جایگاه ویژه عتبات عالیات نزد دو ملت محقق می‌شد. در این راستا گام‌هایی برداشته شد که به آنها اشاره می‌گردد.
 
تامین امنیت حرم سقوط صدام و حضور آمریکایی‌ها به شدت فضای عراق را نا امن و غیر قابل پیش بینی کرده بود چه بسا به بهانه‌ای آمریکایی‌ها حرم‌های مطهر، به‌خصوص حرم حضرت علی(علیه السلام) را تخریب می‌کردند و یا باقی ماندگان رژیم بعثی اقدامات مخربی را انجام می‌دادند. لذا حاج قاسم در اولین اقدام با کمک ظرفیت‌های بومی نیرویی از مجاهدین و مردم عراق به نام علویون تأسیس کرد که توانستند حریم امنی را برای حرم‌های مطهر پدید آورند و بعدها حشد العبی و بقیه نیروهای مقاومت این وظیفه را بر عهده گرفتند.
 
او می‌دانست گام بعدی رونق و آبادی عتبات است که می‌بایست غربت و خرابی را از قبور ائمه(علیهم السلام) بزداید و همچنین ظرفیت میزبانی از میلیون‌ها انسان مشتاق را داشته باشد. به این منظور افرادی را پای کار آورد که مسئولیت‌های محوله را به خوبی انجام می‌دهند و این افراد نیز افراد با اراده دیگری را شناسایی کرده و وارد کار می‌کردند. تاکید حاج قاسم تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های مردمی بود.
 
حاج قاسم زیارت اربعین را نقطه سرآغاز تمدن نوین اسلامی می‌دانست، بنابراین تلاش وافری برای رونق و گسترش راهپیمایی و زیارت اربعین کرد او ابتدا به تأمین امنیت این مراسم بزرگ همت گماشت و با اعتماد به مردم و عشایر عراق و کمک نیروهای مدافع حرم، امنیت مثال زدنی را در شهرهای مذهبی عراق پدید آورد.
 
حتی آنجایی که داعش به دروازه های شمالی کربلا رسیده بود به گونه‌ای امنیت را برقرار نمود که زائران با وجود جنگ و درگیری به زیارت و پیاده روی اربعین می‌رفتند. حاج قاسم با وجود درگیر بودن در جبهه‌های مختلف، دو ماه قبل از شروع مراسم اربعین در عراق حضور پیدا می‌کرد تا به رتق و فتق امور پرداخته و نیروهای حشد الشعبی و جریان‌های همسو را برای امنیت زائران ساماندهی نماید. ایشان در بعد داخلی نیز باور داشت ساماندهی این‌کار بزرگ از عهده یک نهاد و ارگان بر نمی‌آید لذا باید تمام امکانات کشور به‌کار گرفته شود در این راستا سازمانی مانند ستاد اربعین پیشنهاد داده شد و ۲۰ نهاد و سازمان را پای کار آورد.
 
در نتیجه برگزاری با شکوه بزرگترین اجتماع و راهپیمایی بشری که انسان‌های شیفته را از اقصا نقاط جهان با خاطری آسوده گرد هم می‌آورد مدیون مردی است که همراه با یاران خود عاشقانه در تحقق و گسترش این واقعه بزرگ سرنوشت‌ساز مجاهدت کردند زحمات طاقت‌فرسایی متحمل شدند و جان‌های شریف خود را در این راه فدا کردند. به‌همین دلیل می‌توان گفت حاج قاسم شریک در زیارت تمام زائران اربعین و عتبات است. / عبدالله شمس
 
اربعین و جامعه پذیری
اگر سوال شود رسالت اربعین چیست؟ به وضوح می‌توان پاسخ داد که رسالت آن زمینه‌سازی تشکیل امت واحده و در نهایت جامعه و حکومت جهانی مهدوی است. به این معنا که محبت حسین(علیه السلام) هم در موعد اربعین جمع کثیری از شیعیان و غیر شیعیان را به سوی میعادگاه کربلا جذب می‌کند، مراودات و تعاملاتی بین افراد در سایه محبت و مرام حسینی(علیه السلام) صورت می‌گیرد که دل‌ها و سپس عقول آنها را به یکدیگر نزدیک می‌نماید. این مراودات نوعی وحدت نظری و عملی را پدید می‌آورد که شالوده جامعه‌ای نوپدید از نوع امت واحده شیعی و سپس اسلامی خواهد بود.
 
در سایه این وحدت اقبال برای انتقال و درونی‌سازی ارزش‌ها و هنجارها شکل فزاینده‌ای به خود می‌گیرد در واقع نوعی جامعه‌پذیری دینی مبتنی بر تزکیه و تعلیم ظهور می‌کند که ارزش‌ها و هنجارهایش با محوریت مرام و مسلک حسینی مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و جامعه بی‌مرز معنوی شیعی، سپس اسلامی تمدن (اسلامی شکل داده و در آخر به جامعه جهانی مهدوی ختم خواهد شد. بنابراین اربعین نماد و پایگاه تجمیع، افراد مسیر شکل‌گیری وحدت شیعه، ایجاد تمدن نوین اسلامی و امت واحده است که زمینه آموزش و انتقال مستمر و فزاینده ارزش‌ها و هنجارهای جامعه پذیری مبتنی بر توحید را که همان هدف و روش امام حسین(علیه السلام) علم و اساس‌نامه و مرام تحقق جامعه و حکومت مهدوی است فراهم خواهد کرد. /عبدالله شمسی

به وقت وحدت
اجتماع ده‌ها میلیونی و کم‌نظیر مردم دنیا در روز اربعین در کنار مرقد شریف امام حسین(علیه السلام) پدیده‌ای منحصر به فرد، است امروزه عشق و دلدادگی به حسین و مکتب حسین مرزها و مذاهب را درنوردیده و دیگر غربتی نیست به تعبیری دیگر نهضت حسینی سرمنشأ الهام‌گیری عاشقان و زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) است. هرگاه معاندان اهل بیت(علیهم السلام) در صدد منع یا تردید شیعیان از حضور در این حماسه جهانی برآمدند نه تنها در این راه موفق نشدند؛ بلکه بر خیل عاشقان افزوده شده است اجتماع عظیم اربعین حسینی برای کسانی‌که فکر تعرض به عواطف و احساسات حسینی را دارند یک تهدید جدی است.
 

رسانه‌های معاند با هر ترفندی سعی دارند راهپیمایی اربعین را که به دوستی بیشتر بین مردم جهان بالاخص مردم ایران و عراق منجر می شود را ناکام بگذارند. آنها تلاش دارند راهپیمایی اربعین را یک راهپیمایی حکومتی جلوه بدهند در حالی‌که اربعین یک راهپیمایی کاملاً مردمی است و مردم عاشق با علاقه زیاد فرسنگ‌ها پا در مسیر دلدادگی می‌گذارند و با پای پیاده خود را به زیارت می‌رسانند.
 

این راه‌پیمایی بزرگ با حضور گسترده مسلمانان و غیرمسلمانان دربردارنده ظرفیت بزرگی برای نمایش وحدت جهان اسلام و سرآغازی برای بیداری جهانیان است تا با هرگونه ظلم جهل فساد و استکباری مبارزه کنند. اربعین بزرگترین تجمع انسانی در طول تاریخ بشریت و وسعت آن به وسعت نام حسین است. اربعین مفهوم قیامی است که رسانه‌های معاند و دشمنان آل الله تلاش می‌کنند آن را کوچک بشمارند اما در واقع خود را تحقیر کرده‌اند. /نجمه دریابیگی